SAS-flight i blåsväder

Så har det hänt igen, illa genomtänkt riskhantering ger STORA helt onödiga kostnader, för ett redan illa drabbat SAS.

Nattens flyg med semesterfirare mellan Köpenhamn och Miami, råkade ut för kraftig turbulens över södra Grönland. Händer ibland.

Jag har själv råkat ut för samma sak över Canada, när piloten sa åt oss att spänna fast oss OCH hälla ut alla drinkar i mittgången! Sedna blev det bergochdalbana, flygplanet föll flera tusen meter innan det bromsade upp fallet i de kraftiga fallvindarna. Jag satt vid fönster och såg vingarna böjas uppåt 4-5 meter! Men de tål kanske tre ggr mer, så det var lugnt.

Så vad var speciellt med nattens flight?

Det var många semesterfirare, med barn, INTE vana resenärer, som visste hur man hanterar kraftig turbulens. De brydde sig inte om pilotens uppmaning att spänna fast sig straxt före turbulensen. De fattade inte vad som hände och att det var ok. Istället panik och ett j*a pipande och skrikande, med passagerare och lösa prylar som flög upp i taket på planet.

Piloten var inte tillräckligt erfaren och tränad för vad som hände. Istället för att ha tänkt igenom situationen innan belv det en ad hoc hantering som inte var bra.

Vad piloten BORDE ha gjort:

  • Tänkt igenom frågan INNAN
  • KRAFTFULLT ha beordrat passagerarna att sätta sig ner, spänna fast sig hårt, hälla ut drinkarna i mittgången, samla in allt löst som leksaker, mobiler, laptops, böcker etc och informerat om kommande kraftig turbulens, som man inte kan flyga runt eller över, men att flygplanet är konstruerat för att tåla mycket mer än så.
  • Fokuserat på att ta planet genom turbulensen – vilket också skedde
  • Överblickat situationen när turbulensen var avklarad och beslut behövde tas om åtgärder
  • Informerat passagerarna att turbulensen var över och att kabinpersonalen nu var tillgänglig för att lösa problem i kabinen.
  • Beslutat att landa i Gander på NewFounland, som bara var en halvtimme bort, för att kunna överblicka om reparation var nödvändig, eller om man kunde flyga vidare till Miami. Dels för att lugna hysteriska passagerare. Dels för att säkerställa OM något behöver repareras, något väldigt ovanligt i denna situation.
  • OM det INTE fanns skador som krävde reparationer, så kunde man flyga vidare till Miami.
  • OM det fanns skador som gjorde att man inte kunde flyga vidare med passagerare, boka om dem på andra flyg och bestämma OM man kunde flyga tillbaka utan passagerare till Köpenhamn för reparationer. Reparationer som inte i sig skulle vara billigare i Köpenhamn än i Miami, men som skulle ta MYCKET kortare tid, med de regler och brist på reparationsberedskap som finns i Miami.

Nu valde piloten att flyga tillbaka direkt till Köpenhamn i stälet – så några hotande skador kunde ju inte ha funnits – vilket ju som vi ser ger enorm badwill.

Vad lär vi oss av det här då? Jo att göra en kompetent riskanalys på i stort sett allt i vår värld. Det mesta kan vi ignorera därför att ett misslyckande kostar för lite för att planeras för. Men så är det några situationer som behöver tänkas igenom FÖRE:

  • Brand, både hemma, i trafiken, på jobbet, på hotellet.
  • Överfall vid rån, väldtäkt m.fl.
  • Bilolycka
  • Översvämningar
  • Akut sjukdom – hjärtstillestånd, hjärnblödning, olika anfall
  • Dödsfall i familjen eller i nyckelpositioner på företaget
  • Hotfulla situationer mot familjen och särskilt då barnen

Har DU gjort en riskanalys, med prioriteringar, riskminskande åtgärder och beredskapspalner? Eller hoppas du på att ”nån annan” gör det, eller att inget kommer att hända?

Riskanalys är inte svårt. Gör din NU!

Extra stämma 5 november!

Vi har en extrastämma i anledning av att vår valda revisor, oväntat avgått med omedelbar verkan. Stämman blir 5:e november 2024 kl. 19.00 i biblioteket i Lidingö Stadshus.

Kallelse har gått ut till medlemmar som betalt medlemsavgiften för 2024. Saknar ni er kallelse, hör av er till styrelsen@lidingo-civil.se så ordnar vi det.

Så ska det göras!

Bollnäs kommun visar hur man SKA använda VMA redan vid misstanke om att det kommunala dricksvattnet är förorenat. I natt fick man larm om inbrott i kommunens vattentorn. Redan idag på morgonen visste hela Sverige om det.

https://www.svd.se/a/rPm59R/boende-i-ovanaker-och-bollnas-manas-koka-vattnet

VMA:t gick ut via SMS till de i Bollnäs kommun och info gick via nyheter i TV4 och SvT och SvD.

Dessutom gick Bollnäs sjukhus upp i stabs/beredskapsläge!

Så ska det göras! Bra risksänkande åtgärder, med starka lås och larmskyltar. Bra beredskapsåtgärder. med larm, utryckning och kontroll. VMA-meddelande och sjukhuset i beredskapsläge.

Till skillnad från Lidingö kommuns saktfärdighet och ängslighet i somras då, där man enbart informerade på sin egen hemsida om e. coli föroreningar i dricksvattnet och det först efter flera dagar. Man VÄGRADE att använda VMA, med hänsvisning till att det var olagligt. Undrar om man tänker polisanmäla Bollnäs kommun?

Viktig info från MSB

MSB kom idag med en uppdatering av broschyren ”Om kriget kommer”, till ”Om krisen eller kriget kommer”.

Såg presentationen i SvT:s Nyhetsmorgon där Minister Bohlin intervjuvades. Tyvärr bemöttes han av en känslostorm från intervjuarna istf rationella frågor.

”Varför vill ni oroa medborgarna med denna info?”, ”Kommer kriget nu?”

Jag är ofta kritisk till MSB:s saktfärdighet och byråkrati, men applåderar denna broschyr, med massor med bra info och tips!

This image has an empty alt attribute; its file name is ScreenShot_20241009165437-713x1024.png

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/broschyren-om-krisen-eller-kriget-kommer

Ladda hem den, läs den och fundera över just DIN situation och vad DU kan/behöver göra!

Ruby och ammoniumnitratet forts..

Klokt nog avvisade danska myndigheter MV Rubys passage i danska vatten.

Ruby ligger nu för ankar i den nordliga mynningen till engelska kanalen på internationellt vatten, där det ligger så långt från fastlandet att ens en total explosion inte skulle få några effekter annat än på fartyget självt, förbipasserande fartyg och det marina liveMen hur skadat är egentligen Ruby?

Är det skadat alls? eller är det bara ett påhitt från Moskva för att testa reaktionen?

OM det är skadat? Varför skulle det in i Östersjön? Det finns ju reparationsvarv både på norska sydkusten och engelska Nordsjökusten.

Vilka risker, förutom explosion, finns det då OM fartyget börjar läcka eller i värsta fall sjunker? 20.000 ton ammoniumnitrat runt fiskezoner som de i Nordsjön, skulle ju totalförstöra det marina livet akut, lekvatten och fiskevatten som Doggersbankar och i kanalen, musselodlingar m.m.

Idag är nog explosionsscenariet nästan borta, Moskva skulle knappast kunna blåneka om Ruby exploderade, trots alla mellanhänder i flaggning, ägande m.m. Men om det sjunker? Det skulle tyvärr passa putler som hand i handsken…

Vi får tyvärr vänja oss vid ”hybridhot” från ett antal länder, som Ryssland, Iran, Kina, NordKorea m.fl. Det finns ju många andra båtlaster som är farliga!

Det viktiga är att vi blir mer vaksamma och mindre naiva. Vilka risker finns i DEN HÄR situationen som nyss hände? Och hur ska jag försiktighetsvis förhålla mig?

Riskerna med 20.000 ton Sprängämne i Östersjön MV Ruby

Det Malta-registrerade MV Ruby, har lastat 20.000 ton AmmoniumNitrat i rysk hamn på Kolahalvon. Då ”skadades” fartyget, men inte värre än att det gav sig av mot sin destination Kanarieöarna.

Så fort det lämnat ryskt vatten deklarerade det nödläge och krävde att få angöra norsk hamn för reparationer. Att det INTE lagades på varv på Kolahalvön, som ju har massor av marina varv, tycks ingen ifrågasätta?

Norge var kloka nog att vägra ta in fartyget till reparation, hänvisande till riskerna med att ha så mycket sprängämne nära en stad på ett varv. Klokt resonerat! Kom ihåg JÄTTEEXPLOSIONEN i Libanon 2020!, det var 15% av vad Ruby har ombord!

Nu vill Ruby in i Östersjön i stället!

Kom ihåg putlers hot mot Nato-länder, som Sverige, Danmark och de Baltiska staterna.

Hur ”praktiskt” för satt sabotera stödet till Ukraina, vore det inte OM Ruby av ”oförklarlig anledning” exploderade när det passerade Någon av Bältbroarna? (Stora Bältbron eller Öresundsbron). Eller när det angjort det reparationsvarv i något Nato-land de vill använda, just nu verkar Klaipeda i Lettland med 225.000 innevånare vara målet!

6-8 ggr större explosion, än i bilden nedan från Beirut, motsvarande ett litet kärnvapen!

Obegripligt att Danmark/Sverige inte stoppar resan, med hänvisning till de enorma riskerna!

Putler kan ju inte gärna ha synpunkter? Fartyget är ju Malta-registrerat….

Vi måste börja förhålla oss till putlers ständiga hot mot oss och skydda våra länder, våra människor och deras infrastruktur, att engagera sig i Civilförsvaret är en bra start!

Slut på naiviteten och: ”Vem kunde anat!, stoppa Ruby NU!

Hur ska barnen förstå risker?

Blixtnedslagen som skadade 8 personer som spelade fotboll på ön för några dagar sedan, visar på hur dåliga kunskaperna är hos medborgarna om HUR man ska hantera/bete sig i hotande situationer.

Vi borde se till att utbilda, särskilt våra ungdomar, i att känna igen en hotade situation och förstå vad man ska/inte ska göra då.

En sådan utbildning kunde ske med hjälp av kommunpolisen, räddningstjänsten och civilförsvaret i skolorna.

Frågor kunde vara:

  • Hur beter man sig vid hotande åskväder
  • Hur beter man sig vid skottlossning
  • Hur beter man sig vid rånförsök
  • Hur beter man sig när man upptäcker ett brott
  • Hur beter man sig när någon svimmat av, blöder, krampar
  • Hur beter man sig vid en trafikolycka
  • Hur förbereder man sig på eldsvåda i hemmet
  • Hur gör man när eldsvåda upptäcks i hemmet

Det finns säkert fler frågor, det viktiga är att vi aktivt GÖR något, snarare än att vi är rädda för att göra fel.

Lidingö stad framhärdar om informationsmissen.

Att man inte skulle gått ut med VMA-SMS när man upptäckte föroreningen av dricksvattnet av e.coli den 25 juli, ”det är inte tillåtet” säger tekniska nämndens ordförande Anders Paulsen.

Lagen SFS 2023:407 säger tvärt om:

4 §   Sändning av ett viktigt meddelande till allmänheten om varning och information får begäras när det finns fara för liv eller hälsa eller för omfattande skada på egendom eller miljö, om meddelandet omedelbart behöver nå allmänheten för att förhindra eller begränsa faran eller skadan.

Nyttan av omedelbarheten är det som tillåter användningen av VMA här tillsammans med fara för hälsan. Livsmedelsverkets gränsvärden överskreds ju flerfaldigt.

Jag förstår faktiskt INTE varför man istället valde att INTE meddela medborgarna på Lidingö detta på detta helt gratis och omedelbara sätt?

OK – den ansvarige (troligen semestervikarien) ansåg inte att kriterirena var uppfyllda?, så OM så vore fallet, så vad skulle sanktionen bli? NOLL eftersom det inte finns några föreskrifter om det i lagen.

Slutsatsen blir alltså att inkompetens och rädsla att ”göra fel” tillät styra beslutet snarare än omtanke om Lidingöborna.

När man väl satt sig i situationen, gäller det att framhärda för att skydda sig från att behöva pudla.

Typiskt pappersvändare!

Dricksvattnet på Lidingö

Skandalen fortsätter, snart tre veckor sedan en provtagning av Lidingös vattenledningsvatten avslöjade e.coli – Stadens och dess pappersvändare har fortfarande inte en susning om orsaken till kontamineringen av avloppsvattensbakterier i dricksvattnet.

Man gissar vilt och visar tyvärr att man inte ens har gått grundkursen i orsaksanalys. Den senaste gissningen är att orsaken är: ”Det är semestertider på Lidingö!” att det är semestertider i alla kommuner som får vattnet från samma källa som oss UTAN att de har någon smitta tycks inte beröra logiken i dessa byråkraters resonemang.

Man spolar tusentals kubikmeter vatten rakt ut, utan provtagning om vilka delar av nätet som är kontaminerade och behöver renspolas, vatten som hamnar i dagvattenbrunnar och belastar Käppalas reningsverk i onödan. Tänkte inte på det…..

Men några tidiga varningar eller info till Lidingöborna kostar man INTE på sig!

Jag har rett ut vad som gäller byråkraternas vägran att använda VMA för att informera ALLA på Lidingö att vi har en vattenförorening och HUR man ska förhålla sig till den.

Lidingö stad har dels en möjlighet att kontakta SOS alarm för att få hjälp att skicka VMA-SMS till ALLA mobiler som finns på Lidingö, dels att låta Lidingö Räddningstjänst använda sin egen utrustning för att själva sända sådan information. Kostnaden för spridandet av ett VMA är noll för Lidingö. Det finns en ny lag från årskiftet som är tydlig med att hur VMA får användas SFS 2023:407 och föreskrifter hos MSB.

Istället gör man ingenting, absolut ingenting! En journalist på Mitt I, hör om smittan via personliga kontakter och skriver om den i tidningens nätupplaga. En annan journalist på SR P4 läser nyheten där och ringer upp Lidingö stad och begär en intervju. Fortfarande inga initiativ från staden.

Vad man BORDE ha gjort är efter fastställandet att även B-provet visade smitta i vattnet, är ett VMA-SMS till samtliga mobiler på Lidingö med info t.ex. ”e.coli-bakterien har hittats i det kommunala vattenledningsvattnet på Lidingö. Smittan är INTE särskilt farlig, men vi rekommenderar kokning av dricksvattnet. Mer info på www.lidingo.se”

Två veckor efter att smittan upptäckts låter man till slut trycka upp en broschyr och hyr in folk att dela ut den utanför alla Lidingös matbutiker! Det når rätt många, men bara en bråkdel av dem man hade nått med ett gratis VMA-SMS. Dessutom med två veckors fördröjning….

Jag kan bara se en enda förklaring till detta sammanbrott i stadens förmåga att skydda oss Lidingöbor. Man är ”på semester” både fysiskt och mentalt och har inga tydliga beredskapsplaner på VEM/HUR ett hot som detta ska hanteras, vid frånvaro av ansvarig personal.

Varje gång jag har talat med kommunens representanter om deras planer för att skydda kommuninnevånarna, har jag mötts av infon: Vi har full koll på allt! Men allt är hemligt!

Jo pyttsan! Så praktiskt det måste vara att aldrig behöva redovisa sitt arbete med: Sekretess!!

Särskilt om man inte har arbetat igenom frågorna.

Dags för att politikerna går in och styr upp denna brist på intresse, initiativförmåga och samarbetsvilja för att skydda Lidingöbornna!

Minns att vi står inför många hot idag, Lidingöbron, transporter, trafik, vatten, el, internet, mobilkommunikation m.m. Kommer man att vara lika handlingsförlamad när dessa drabbas? Mycket tyder på det, eftersom deras svar även där är: ”Det är hemligt, men vi arbetar intensivt”….

Lidingö Civilförsvar skulle välkomna ett samarbete om riskanalyser och beredskapsplaner för att hantera störningar, små som stora mot ett fungerande Lidingö, men avvisas gång på gång av revirtänkande byråkrater. Vi har redan varnat för just detta scenario med dricksvattenkontaminering på: https://www.lidingo-civil.se/community/vatten/dricksvatten-om-det-kommunala-vattnet-slas-ut/ tydligen för döva öron. Dags för samarbete?

Koka dricksvattnet på Lidingö

Kommunen har vid en rutinkontroll hittat ”coliforma bakterier” (finns normalt i avföring) i dricksattenledningarna. Man felsöker och spolar ledningarna.

Det är fullständigt otroligt att kommunen INTE trycker ut denna info till medborgarna, vilket de enkelt skulle kunna göra med SMS, till alla som befinner sig på Lidingö, via VMA (Viktigt Meddelande till Allmänheten).

Vad gör mittokraterna och pappersvändarna på kommunen?

Inte ska varje medborgare behöva skanna av olika hemsidor dagligen, för att hitta sådan viktig information?

Livsmedelsverket och MSB rekommenderar att man kokar allt dricksvatten, ÄVEN om risken för allvarlig sjukdom är mycket låg. Dricksvatten, tandborstvatten, te och kaffevatten bör kokas, inte bara värmas upp (som i en kaffemaskin). https://www.livsmedelsverket.se/globalassets/publikationsdatabas/rapporter/2021/l-2021-nr-03-e.-coli-och-koliforma-bakterier-i-brunnsvatten.pdf

Koka vattnet. låt det svalna och förvara sedan i rengjorda kärl i kylen inför användning.