Nu drar svenska rallyt igång. När jag ser bilder från rallytävlingar, slås jag av hur en del publik, väljer att stå i ytterkurvor, där bilar kommer mot dem, i upp till 200 km/h fart.
Skulle det bli något fel på bilen, i bromsar, styrning, hjulupphängning, däck eller om föraren gör en missbedömning av väglaget, så far ju bilen rakt fram, rakt ut i publiken. Och det händer. Inte så ofta, men det händer. Däremot händer det aldrig att bilen far in i den publik som står i en innerkurva.
Visst Svenska Rallyt är ett vinterrally. Det finns snö som skulle skydda lite, man knappast mot en en 1 tons bil i 200 km/h…
Så varför stå i en ytterkurva? Varför inte bedöma riskerna med det man planerar INNAN?
Hoppas innerligen slippa få läsa om olyckor i Svenska Rallyt i år. Må bäste förare vinna och alla i publiken klara sig helskinnade med en fin motorsportsupplevelse!
Civilförsvaret är väldigt mycket att se risker och att skapa risksänkande åtgärder och beredskapsplaner mot dem. Låt oss lära oss att tänka så här oftare. VAD kan gå fel med det jag tänker göra nu? Och HUR ska jag minska risken för det och ha en redan genomtänkt plan i beredskap OM/NÄR det går fel?