Ruby och ammoniumnitratet forts..

Klokt nog avvisade danska myndigheter MV Rubys passage i danska vatten.

Ruby ligger nu för ankar i den nordliga mynningen till engelska kanalen på internationellt vatten, där det ligger så långt från fastlandet att ens en total explosion inte skulle få några effekter annat än på fartyget självt, förbipasserande fartyg och det marina liveMen hur skadat är egentligen Ruby?

Är det skadat alls? eller är det bara ett påhitt från Moskva för att testa reaktionen?

OM det är skadat? Varför skulle det in i Östersjön? Det finns ju reparationsvarv både på norska sydkusten och engelska Nordsjökusten.

Vilka risker, förutom explosion, finns det då OM fartyget börjar läcka eller i värsta fall sjunker? 20.000 ton ammoniumnitrat runt fiskezoner som de i Nordsjön, skulle ju totalförstöra det marina livet akut, lekvatten och fiskevatten som Doggersbankar och i kanalen, musselodlingar m.m.

Idag är nog explosionsscenariet nästan borta, Moskva skulle knappast kunna blåneka om Ruby exploderade, trots alla mellanhänder i flaggning, ägande m.m. Men om det sjunker? Det skulle tyvärr passa putler som hand i handsken…

Vi får tyvärr vänja oss vid ”hybridhot” från ett antal länder, som Ryssland, Iran, Kina, NordKorea m.fl. Det finns ju många andra båtlaster som är farliga!

Det viktiga är att vi blir mer vaksamma och mindre naiva. Vilka risker finns i DEN HÄR situationen som nyss hände? Och hur ska jag försiktighetsvis förhålla mig?

Lämna ett svar