Total brist på målbildsprio och riskanalys hos Trafikverket!

Det är bedrövligt att Trafikverkets inkompetens och brist på intresse ska få kosta trafiken många många miljoner. Dessutom öka risken för dödsfall och försenad vård vid sjuktransporter.

Vad det gäller är de stopp i Norra Länken under många timmar vid två tillffällen i höstas (2023), som orsakats av att TV´s överakningskameror för tunnlarna slagits ut av ”servicearbeten”? https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/rekordlanga-stopp-i-norra-lanken-efter-tekniska-problem–v4l9rw

När kamerorna går ner är det tydligen viktigare för TV att stänga tunnlarna, än att prioritera trafiken? ”Vi har våra regler” säger TV vid kontakt. Så bekvämlighet att gömma sig bakom ”Vi har våra regler” är således viktigare än tiotusentals trafikanters kostnader för stoppen och skador på patienter och egendom när blåljusen fastnar i samma stopp?

Tunnlarna var stängda i sammanlagt 8 timmar i värsta rusningstrafiken! Köerna stod till Södertälje! Patienter dog för att de inte kunde komma till akutvård på KS och Danderyd, polisen kunde inte rycka ut till Lidingö, Brandkårens samarbete mellan olika distrikt hindrades totalt.

”Vi har våra regler”….

Det visar sig att TV inte har någon redundans, ingen beredskapsplan (utom långsam felsökning), ingenting!

OM man har en så kritisk ”single point of failure” så MÅSTE man åtgärda den, med riskminskande åtgärder OCH beredskapsplan.

Riskminskande mot ”single point of failure” vore att skaffa redundans, man kan ENKELT montera billiga kameror med SIM-kort för 4G som kan kopplas på via Internet NÄR de vanliga kamerasystemen slutar att fungera. Riskminskande vore också att stärka skyddet mot sabotage och för strömförsörjning och kommunikation med kamerorna, samt risksimuleringar INNAN ett servicearbete.

Beredskapsplan vore att använda 4G kamerorna, eller kalla ut vakter med mobilkommunikation i tunnlarna, för att till varje pris hålla dem öppna! Men ingen sådan beredskap finns!

Sjukvårdstransporter och blåsljus kan ta sig förbi tunnlarna till och från Lidingö via Universitetet och Stora skuggan, OM det inte vore för att vägarna är spärrade med låsta bommar mot genomfart.

Man kunde ge blåljuset kopior på nycklarna till bommarna, eller bygga en fjärrstyrd bom. Inte vårt rådrum säger ambulansen och Lidingö Stad. Danderyds sjukhus funderar…

”Vi har våra regler” duger INTE! Oavsett om det är Trafikverket, Stockholms stad eller någon annan.

Enkla billiga lösningar finns, men viftas bort av ointresse, inkompetens och byråkrati.

3 svar på ”Total brist på målbildsprio och riskanalys hos Trafikverket!”

  1. Så typiskt statliga verk. Noll koll. Gömmer sig bakom byråkrati, är det inte ”sekretess” så är det ”vi har våra regler”.

    Man undrar om de ens förstår om de finns för trafikanterna? Eller om de tror att vi finns för myndigheten?

    1. Ser man det i ljuset för snökaoset på E22:an nyligen och verkets ansvarige GD Roberto Maiorana lögner, verkar åtminstone denne tro att trafikanterna finns för hans personliga bekvämlighet!

Lämna ett svar